Nationaldagen igår

Jag skulle ha skrivit detta inlägg igår, men tyvärr så glömde jag ju bort det. Men men jag skriver lite om mina tankar idag istället.

Jag tycker att vi svenskar är dåliga på att fira våran nationaldag. Varför kan inte vi fira lika stort som dom gör i Norge?

För några år sen strax innan nationaldagen blev röd dag ( som den egentligen alltid borde ha varit) så firade jag & några vänner nationaldagen rejält. Dagen innan hade vi nationaldagsfest hos mig och på nationaldagen så åkte vi runt i min brors 240. Vi hade en stor Sverige flagga på taket, viftade med små Sverige flaggor och spelade "Du gamla, du fria" med Ultima Thule på hög volym. En del gjorde tecken åt oss att vi var dumma i huvudet. Men varför skulle man vara det bara för att man älskar sitt land och firar det??? Vi var inne på grillen och delade ut små flaggor som man kan ha på tårtor tex. Dom hade inga problem med att vi firade våran nationaldag fast att dom inte har svenskt ursprung.

Jag blir irriterad på folk som inte tycker att vi ska sjunga våran nationalsång eller fira våran nationaldag. Det är inte rasistiskt, det är en del av våran kultur. Det är oftast vi svenskar som själva klankar ner på våran nationalsång & nationaldag. Vi tror att invandrare tar illa upp och tycker att det är rasistiskt. Men det är ju vi svenskar som tycker att det är rasistiskt. Det är vi som tar illa upp av nationalsången och inte tycker att vi ska fira nationaldagen.

Jag tycker att vi ska sluta klanka ner på vårat land. Var stolt över att vara svensk. Sjung våran nationalsång och fira nationaldagen!

Om vi flyttade till ett annat land, inte fan skulle dom sluta sjunga sin nationalsång eller skita i att fira sin nationaldag. Dom skulle inte bry sig ett dugg eller tro att alla från ett annat land tar illa upp.

Jag säger bara en sak; man får ta seden dit man kommer.

Eftersom vi får anpassa oss om vi flyttar till ett annat land. Så får dom invandrare som kommer hit anpassa sig till oss.

Over and out...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0