Annelis skola för att gå ner i vikt

Jag har gått ner över 20 kilo i vikt och jag tänkte berätta varför jag var överviktig och hur jag gjorde för att gå ner i vikt.

Jag var inte tjock för att jag åt extremt mycket, jag åt väldigt fel. Jag gick inte upp i vikt snabbt. Jag gick upp ca 10-15 kg på över 10 års tid.

Jag drack mycket cola, åt väldigt oregelbundet, åt godis/snacks när jag kände för det, åt för stora portioner, drack alkohol varje helg som jag var ledig och åt ofta framför TVn & när jag hade tråkigt.

Det första man måste göra innan man kan gå ner i vikt är att komma på orsaken till att man har gått upp i vikt. Vad man äter för nåt och när man äter som mest. Om man äter som mest när man är ledsen, så är det en bra idé att reda ut dom problemen först. Dessutom ska man tänka på vad man dricker också, varken alkohol eller läsk är speciellt nyttigt.

När man har kommit så långt att man vet orsaken, så måste man ha en stark vilja. Man kan inte ge upp efter 1 vecka efter man börjat för att det inte går så snabbt som man vill. Man måste låta viktnedgången ta tid. Det går inte att gå ner i vikt snabbt för då är risken att man går upp allt igen. Det tog mig 1 år att gå ner 23 kilo. Dessutom ska man inte banta ett tag och sen gå tillbaka till sina gamla vanor. Man måste bryta dom gamla vanorna och skaffa nya som funkar under hela livet. I början är det svårt att vänja sig, därför måste man ha en stark vilja och inte ge upp. För sen så är det hur lätt som helst och man vill inte gå tillbaka till sina gamla vanor.


Jag hade en rejäl svacka under förra året och gick upp ca 9 kilo. Men jag mådde inte riktigt bra och jag slutade snusa. Jag har börjat snusa igen efter att ha varit snusfri i ca 8 månader. Det är inte så bra, men jag ska sluta igen när jag har gått ner dom kilona jag har gått upp & har en stabil vikt. Jag började äta för mycket onyttigt när jag slutade snusa. Jag har redan gått ner 6 kilon under detta året, så jag har snart gått ner det jag gick upp förra året. Så det blir antagligen att sluta snusa efter sommaren.

Regler för att gå ner i vikt:

1. Drick vatten istället för läsk och andra söta drycker
2. Ät mindre portioner och mer grönsaker
3. Ät regelbundet. Frukost, lunch, middag och 2 mellanmål
4. Ät Lättare mål under kvällen eller ät inte efter kl.19
5. Sluta dricka alkohol eller åtminstone minska ner
6. Sluta äta godis & snacks eller ät inte mer än 1 gång per vecka

I början är det bra att utesluta allt onyttigt som läsk, godis, snacks, skräpmat och alkohol. Sen när man har gått ner en del i vikt kan man unna sig det nån gång ibland, men inte så ofta.

Jag uteslöt allt onyttigt dom första 2 månaderna och gick ner 10 kilo. Jag fortsatte att gå ner i vikt även fast jag unna mig onyttiga saker emellanåt efter det.

Man ska inte ändra hela sin kost, men man måste utesluta vissa onyttiga saker. Man kommer långt på att börja dricka vatten istället för läsk, minska portionerna och äta regelbundet. Jag äter mat jag älskar, men jag äter mindre portioner av den. Grönsaker har jag alltid ätit mycket av, men för en del så kanske dom behöver öka intaget av grönsaker. Då blir man mätt fast att man äter mindre av resten av maten.

Exempel på vad jag äter en vanlig dag:
Frukost: gröt med mjölk
Mellanmål: en frukt eller flera + kaffe med mjölk & socker
Lunch: kyckling, klyftpotatis + grönsaker
Mellanmål: en frukt eller flera + te med mjölk & socker
Middag: soppa

Man behöver inte göra som jag och enbart äta frukt som mellanmål. Det går lika bra med 1 fullkornssmörgås eller yoghurt eller nåt annat lättare mål.

Sen är det en bonus om man samtidigt motionerar. Men jag tycker inte om
att motionera, så det blir lite si och så för mig. Jag försöker att gå på promenader och simmar mycket under sommaren. Men annars så motionerar jag inte speciellt mycket. Men jag har ett väldigt aktivt arbete, så jag får en hel del motion på köpet där.

Hoppas ni tycker om mina tips och lycka till...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0