Bortskämda & otacksamma barn...

 
Jag tycker att barn i dagens läge inte får lära sig att hantera pengar och förstår värdet av pengar & att pengar inte växer på träd. Det verkar som det är väldigt få barn i dagsläget som får lära sig att man måste jobba för att få pengar och spara för att ha råd att köpa dyrare saker. Många föräldrar lär inte sina barn att man måste spara för att ha råd med vissa saker, så barnen tror att dom kan få allt dom vill ha på en gång.
 
Många barn i dagens läge är bortskämda och otacksamma. Deras föräldrar curlar med dom till förbannelse. Gör allt åt dom och dom får allt dom pekar på utan att röra ett finger. Jag undrar verkligen vart världen är på väg när vi lär våra barn att vara lata människor som ska få allt serverat utan att behöva göra någonting.
 
Nu under jultider, så är det många familjer som skuldsätter sig upp över öronen för att kunna ge sina barn det dom vill ha i julklapp. Istället för att lära barnen att dom inte kan få allt dom vill ha för deras föräldrar har inte råd med det. Eller ge dom pengar istället och säga att dom får spara ihop till dom dyra sakerna dom vill ha.
 
Jag vet att jag kommer aldrig att ha ekonomi för att spendera flera tusen på julklappar åt min son. Och jag tänker aldrig spendera mer pengar än vad jag har råd att spendera heller. Jag kommer att lära honom att vill han ha något dyrare i julklapp, så kan han önska sig pengar i julklapp och spara ihop till det han vill ha. Jag tänker inte skuldsätta mig för att ge honom allt han vill ha. Jag kommer lära honom att man inte ska leva över sina tillgånger, man måste jobba för att kunna få pengar och spara till det man vill ha.
 
Det är inte konstigt att många har massa skulder i dagsläget. Dom har aldrig lärt sig att man måste spara, dom vill ha allt på en gång. Dom vill inte vänta på saker. Det är inte heller konstigt att det är många ungdomar som inte vill jobba, dom har aldrig behövt röra ett finger hemma. Jag tycker det är skrämmande när ungdomar i 18-22 års åldern inte vet hur man kokar gröt, bäddar, städar eller sådana saker. Det beror ju på att deras föräldrar aldrig har lärt dom att hjälpa till hemma, deras föräldrar har gjort allting åt dom. Jag tänker inte springa omkring och plocka upp efter min son när han är tillräckligt gammal för att göra det själv. Han får allt börja hjälpa till hemma när han kan göra det. Jag tänker inte hjälpa honom att städa, laga mat, tvätta etc när han har flyttat hemifrån som en del andra föräldrar gör för att deras barn aldrig har lärt sig att ta hand om sig själva. Min son ska bli självständig och kunna sköta ett hem på egen hand. Dessutom ska han vilja jobba och tjäna pengar.
 
http://www.expressen.se/omtalat/mamma-staller-in-julen--vill-lara-sina-otacksamma-barn-en-laxa/
 
Over and out...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0