Grönsaker till maten

Jag såg ett inlägg på FB igår om en mamma som gav sina ungar nudlar och flingor medan hon själv åt kalla kokta potatisar med bearnaisesås. Jag kommenterade då att jag gör den mesta maten i ugnen för då sköter sig maten själv. Då svarade hon att hon ibland önskar hon hade 10 min att ens slänga något i en form eller hinna värma ugnen. Jag har inte tid att stå någon längre tid i köket eftersom jag måste hålla kolla på Didrik för han river ner och klättrar på allt han ser. Men jag har ändå tid att värma ugnen och lägga mat i en form. Det handlar om planering, se till att sätta igång ugnen en stund innan det är dags med maten. Sen är det bara att lägga något i en form och ställa äggklockan. Det är hur enkelt och smidigt som helst, det borde dom flesta innan med.
 
Jag reagerade inte på hennes inlägg för att jag tycker att man ska laga mat från grunden och bla bla bla, för jag lagar verkligen inte mat från grunden. Det är väldigt sällan jag gör det i dagens läge. Det är svårt att laga mat och hålla koll på Didrik samtidigt. Jag reagerade mest på att hon gav sina barn väldigt näringsfattig mat. Det är ju inte mycket näring i nudlar och flingor. Det tar ju inte lång tid att steka några köttbullar, koka några makaroner och skära lite grönsaker. Det hade varit en betydligt mer näringsrik mat även fast det kanske inte är den bästa maten det heller. Men betydligt bättre än det hon gav sina ungar.
 
Jag reagerar ofta på att det många föräldrar som glömmer bort att ge sina barn grönsaker till maten. Jag förstår att man inte ger sina barn grönsaker om man själv aldrig äter grönsaker och inte tycker om grönsaker. Det finns massor med folk som äter grönsaker, men ändå glömmer bort eller tycker det är enklare att strunta i grönsakerna. Mitt ex är ett exempel på en sån person. Han har inga problem med att äta grönsaker, men han äter enbart grönsaker om någon annan ser till att dom finns där. När han gör mat åt sig själv eller åt sina barn, så bryr han sig aldrig om att fixa i ordning några grönsaker. Jag tror nog aldrig att han bryr sig ens om att köpa grönsaker. Han har nog aldrig i hela sitt liv ätit så mycket grönsaker som när han och jag bodde ihop. Jag älskar grönsaker och jag äter grönsaker till alla måltider. Jag skulle aldrig falla mig in i att glömma eller strunta i att ha grönsaker till maten.
 
Jag ser till att Didrik får bra vanor från start och vänjer sig vid att äta grönsaker. Jag ser alltid till att det finns grönsaker på hans tallrik även om han inte alltid äter upp dom. Jag kommer inte tvinga honom att äta upp grönsakerna, men jag kommer alltid se till att det ligger grönsaker på tallriken. Sen så får han själv välja om han vill äta dom eller inte. Det är desto större chans att han äter grönsaker om dom finns tillgängliga. Han äter vissa grönsaker i dagens läge och en del andra kastar han bara på golvet. Ibland lägger jag bara grönsaker på hans tallrik som jag vet att han äter och ibland får han något han inte har gillat så mycket tidigare & andra gånger får han testa några nya grönsaker. Men det finns alltid någon grönsak på hans tallrik även om han inte äter den. En vacker dag så slinker kanske även dom grönsaker ner som han inte har tyckt om tidigare.
 
Over and out...
 
 

Kommentarer
Postat av: Linda

Håller helt med! :)

2016-05-26 @ 14:22:58
URL: http://utgardets.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0